keskiviikko 16. marraskuuta 2016

Estetiikasta

Estetiikan klassikot 2
Modernista postmoderniin
Toimittaneet: Ilona Reiners, Anita Seppä, Jyri Vuorinen
Gaudeamus 2016


Estetiikan klassikoiden toinen osa esittelee 1900-luvun, ehkä merkittävimmät moderniin ja postmoderniin taidesuuntaukseen liittyvät kannanotot. Kirjoittajat ovat oman aikakautensa arvostetuimpia asiantuntijoita. Eräs heistä on Jose Ortega y Gasset, joka kirjoittaa "sosiologian kannalta katsoen", kuten hän itse asian ilmaisee. Hänen esseensä on vuodelta 1925. Uuden taidesuuntauksen esiinmarssi näyttäytyy kahtiajakoisuutena, jossa modernismin ymmärtäjät ovat harvalukuisia. "Jo pelkällä esiintymisellään uusi taide saa tavallisen kunnon kansalaisen tuntemaan itsensä juuri siksi, mikä hän on: aivan tavallinen kunnon kansalainen, olento, jolla ei ole osaa eikä arpaa taiteen sakramentteihin ja joka on sokea ja kuuro muotojen puhtaalle kauneudelle", kirjoittaa
Gasset. Ei ole aivan helppoa sanoa nostaako Gasset uuden taiteen ymmärtäjät jalustalle, vai ivaako hän niin sanottuja massaihmisiä. Joka tapauksessa nuoret taiteilijat saavat hänen myötätuntonsa kuten seuraavasta ilmenee: "Missä tahansa nuoret muusat näyttäytyvät, laumaihmiset alkava pillastuneina potkia vastaan". Ja vielä: "Useimpina aikoina on ollut kahdenlaista taidetta: toinen pieniä vähemmistöjä varten, toinen taas suuren yleisön tarpeiksi, jolloin jälkimmäinen laji aina on ollut realistista."


Saksalainen filosofi Ernst Cassiner määrittelee taiteen myös sisäiseksi elämykseksi: " Suuret taidemaalarit näyttävät meille ulkoisten kohteiden muodot; suuret näytelmäkirjailijat näyttävät meille
sisäisen elämämme muodot." Benedetto Croce puolestaan näkee, että taide on visio tai intuitio: "Taitelija tuottaa kuvan tai mielikuvan, ja taiteen nauttija katsoo sinne, minne taiteilijan sormi osoittaa." Kaikista komeimmin esteettisen elämyksen kuvailee Frank Sibley: "Ihmisten pitää nähdä teoksen sulous tai yhtenäisyys, kuulla musiikin haikeus tai kiihko, huomata värien räikeys, tuntea romaanin voima, sen tunnelma tai epävarma sävy. Nämä piirteet voivat tehdä vaikutuksen välittömästi, tai ne voidaan havaita vasta useiden kuuntelu-, katsomis- tai lukukertojen jälkeen ja kriitikoiden avustuksella. Mutta jos niitä ei havaita itse, ei tavoiteta myöskään esteettistä nautintoa, arviointia tai esteettisiä arvoasetelmia." Estetiikan klassikot tarjoaa historiallisen, kulttuurillisen ja ennen kaikkea taiteellisen elämyksen. Tällainen tavallinenkin taiteen kuluttaja voi laajentaa omaa
näköpiiriään huomattavasti tutustumalla tämän kirjan antiin.


                                                                                                    Markku Laitinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti