keskiviikko 17. tammikuuta 2018

Rakkaus ei sisällä odotuksia.

Haluan jakaa erään tallentamani kuvauksen rakkauden olemuksesta. Harmikseni en löytänyt
tietoa josta olisi selvinnyt tekstin alkuperä. Kirjoittaja, kuka hän lieneekään, "määrittelee"
rakkauden hämmästyttävän kauniilla tavalla. Ole hyvä ja opi jotain tärkeää rakkaudesta.


Seuraavan kerran, kun olen aikeissa puhua sinulle ikävästi tai loukkaavasti, nielaisenkin sanani
ja olen hiljaa. Rakkauteni sinua kohtaan ei merkitse oikeutta käyttäytyä loukkaavasti. Jos en
pysty olemaan avarasydäminen ja sinua tukeva, yritän ainakin käyttäytyä niin, että en ole
sinulle esteenä. Rakkauteni sinua kohtaan merkitsee, että haluan sinun kasvavan ihmisenä. En
ripusta omia ongelmiani sinun kannettavaksesi. Olen varma, että sinulla on tarpeeksi ongelmia
itselläsi, etkä suinkaan tarvitse minun pulmiani lisäksi. Minun rakkauteni pitäisi yksinkertaistaa
sinun elämääsi, eikä tehdä sitä monimutkaisemmaksi.


Minun ei tarvitse olla aina oikeassa. Voin hyväksyä tosiasian, että sinä olet yhtä usein oikeassa
kuin minä itsekin. Rakkaus merkitsee keskinäistä asioiden jakamista. Jos jo tiedän olevani
oikeassa, en enää hyödy millään tavalla sinun näkemyksestäsi. Minun ei tarvitse olla päätähti.
Rakkaus on kuin vuorovesi. Joskus on tarpeen, että annan periksi. Toisinaan on tarpeen, että
otan ohjat käteeni.


Minun ei tarvitse olla täydellinen sen enempää kuin sinunkaan. Rakkaus on meidän inhimilli-
syytemme ylistys, ei täydellisyytemme. Minä voin luopua halustani muuttaa sinua. Jos haluan
sinun sisältyvän elämääni, on parasta meille molemmille, että hyväksyn sinut sellaisena kuin
olet. Loppujen lopuksi rakkaus on yhdessä tapahtuvaa kehittymistä ihmisinä.


Minun ei tarvitse syyttää sinua. Koska olen aikuinen, joka tekee omat päätöksensä, omien
kokemusten nojalla, en voi syyttää ketään muuta huonosta päätöksestä kuin itseäni. Rakkaus
asettaa vastuun sinne, minne se kuuluukin.


Voin luopua odotuksista. Toiveiden ja odotusten välillä on suuri ero. Toiveet synnyttävät
myönteisiä asenteita, odotukset voivat synnyttää kipua. Rakkaus ei sisällä odotuksia.
(Tuntematon)
                                                                                                               


                                                                                                                Markku Laitinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti