"Yritykset käyttävät valtavan määrän rahaa mainostamiseen keskeisenä päämääränään - ei
niinkään tiedottaa tuotteistaan - vaan saada meidät kokemaan tyytymättömyyttä ja turvat-
tomuutta. Lääkkeeksi sisäiseen levottomuuteemme tarjotaan mahdollisuutta omistaa jotain,
ei mahdollisuutta harmoniaan sisäisen ja ulkoisen maailmamme välillä. Meidän täytyy uskoa,
että meissä on jotain vikaa. Ostat tämän, niin saat mielenrauhan. Ostat tämän, ja olet turvassa."
(Sami Keto)
Yritämme lohduttautua ostamalla, seuraamme mielihaluja, meidät ohjataan - aivopestään
uskomaan, että juuri tämä tuote tekee sinut onnelliseksi.
Kulutuskulttuuri kukoistaa villinä, eikä sitä yritetä suitsia miltään taholta, vaikka jäätiköt
sulavat käsiin ja luonnonkatastrofit seuraavat toinen toistaan.
Kulutamme luonnonvaroja kiihtyvällä tahdilla, saastutamme elinympäristömme elinkelvot-
tomaan kuntoon, vain halujemme tähden.
Luonnollisten tarpeiden tyydyttämiseen emme tyydy, vaan tahdomme enemmän, kaikkea
ja nyt, heti.
Meistä on tullut zompeja, jotka vaeltavat marketista markettiin. Pakenemme tylsyyttä, joka
valtaa meidät entistä helpommin.
Tyytyväisyyden olotila on meille lähes tuntematon, tai tunnemme tyytyväisyyttä vain
hetkellisesti, tyydyttäessämme halujamme.
Maapallo ei kestä tätä ihmisen onnetonta ryntäilyä "kiiltävän perässä", se natisee liitoksissaan
ja varoittelee ihmiskuntaa "myrskyillä ja tulvilla".
Me vain työnnämme päätämme yhä syvemmälle pensaaseen.
Markku Laitinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti